DEFINISI KEMAHIRAN BERFIKIR
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, fikir bermaksud akal atau keupayaan untuk berfikir, manakala berfikir mengikut terjemahan Kamus Dewan pula bererti menggunakan akal untuk menyelesaikan sesuatu. Dengan ini, dapatlah dikatakan bahawa kemahiran berfikir ialah kemahiran yang menggunakan akal untuk menyelesaikan sesuatu masalah.
Menurut John Dewey, berfikir ialah satu operasi yang menggunakan fakta-fakta yang sedia ada untuk mencadangkan fakta-fakta yang lain supaya fakta dapat dipercayai berdasarkan fakta yang sedia ada. Menurut Beyer pula, beliau mendefinisikan berfikir sebagai memanipulasi input deria dan persepsi yang diingat kembali secara mental untuk membentuk pemikiran, sebab, atau keputusan.
KONSEP BERFIKIR
Konsep berfikir ini telah diutarakan oleh beberapa orang tokoh. Antaranya ialah:
i) Edward de Bono (1976)
Kemahiran berfikir ini membolehkan manusia melihat pelbagai perspektif untuk menyelesaikan masalah dalam sesuatu situasi tertentu.
ii) Dewey (1910)
Pemikiran yang dihasilkan adalah kerana terdapat situasi keraguan atau masalah tertimbul. Pemikiran merupakan aktiviti psikologikal dalam sesuatu proses yang dialami untuk digunakan dalam menyelesaikan masalah dalam situasi yang dihadapi.
iii) Pandangan Islam
Menurut pandangan Islam, berfikir ialah fungsi akal yang memerhatikan tenaga supaya otak manusia dapat bekerja dan beroperasi. Tenaga ini diperolehi melalui tafakur.
Berdasarkan pandangan dan definisi yang dihuraikan itu, konsep pemikiran bolehlah dirumus sebagai:
"Pemikiran ialah proses yang menggunakan minda untuk mencari makna dan penyelesaian terhadap sesuatu keraguan atau masalah yang timbul dengan menggunakan pelbagai cara iaitu membuat pertimbangan dan keputusan serta refleksi yang logikal dan munasabah terhadap proses yang dialami."
TUJUAN KEMAHIRAN BERFIKIR
Antara tujuan kemahiran berfikir digunakan adalah untuk membolehkan seseorang individu atau pelajar:
i) Mendapat latihan berfikir secara kritis dan kreatif untuk membuat keputusan dan menyelesaikan masalah dengan bijak.
ii) Mengaplikasikan pengetahuan, pengalaman dan kemahiran berfikir secara lebih praktik sama ada di dalam atau di luar sekolah.
iii) menghasilkan idea atau ciptaan yang kreatif dan inovatif.
iv) Mengatasi kesilapan-kesilapan berfikir yang terburu-buru, bercelaru, kabur dan sempit.
v) Bersikap terbuka dalam menerima dan memberi pendapat, membina keyakinan diri untuk memberi hujah, membuat pertimbangan berdasarkan alasan dan bukti, serta berani dalam memberikan pandangan dan kritikan.
vi) meningkatkan aspek kognitif dan afektif dan seterusnya perkembangan intelek mereka.
PRINSIP KEMAHIRAN BERFIKIR
Terdapat beberapa prinsip yang perlu dilakukan dalam kemahiran berfikir ini. Antaranya ialah:
i) Sentiasa bersikap kostektif iaitu mempunyai sikap postif bagi semua jenis kemahiran berfikir dan elakkan dari bersikap negatif.
ii) Berfikir secara perlahan-lahan dan sentiasa berfikir secara mudah.
iii) Melupakan rasa ego, kita perlu mengikis perasaan ego kita jika inginkan setiap kemahiran berfikir yang digunakan itu dapat manfaatnya.
iv) Sentiasa menukar arah otak kita berfikir, iaitu apabila kita memerlukan berfikir secara logik, kreatif dan lateral, kita juga perlu menggunakan pelbagai kemahiran berfikir untuk menyelesaikan masalah dan membuat keputusan.
v) Tentukan tujuan kita berfikir dan sering bertanyakan diri sendiri tujuan dan apakah hasil yang diharapkan.
vi) Kita perlukan memikirkan alternatif lain sebelum kita membuat keputusan yang lebih baik. Setiap idea perlulah dilihat secara global supaya perincian kita tidak lari atau melencong dari skop atau landasan yang sebenar. Setiap pemikiran haruslah diakhiri dengan tindakan yang seharusnya yang sebenarnya mendatangkan kesan yang baik pada orang lain.
No comments:
Post a Comment